My Beautiful & Lovely Life

+m o t h e r h o o d | l i f e h o o d | c h i l d h o o d | k i t c h e n h o o d | m a m a h o o d | w i f e h o o d | s e l f h o o d | m u s l i m h o o d | f a m i l y h o o d

Wednesday, September 28, 2011

My 32 Weeks Pregnancy

We went to my 32 weeks checkup yesterday and Alhamdulillah everything was okay and normal. My weight slightly increased 2kg from last 2 weeks and baby also gain more weight, but still small only 1.5kg. At first, I was a bit worried thinking about my baby's weight, but I think maybe the baby is genetically small, what can I do right? As long as he is healthy and everything is normal, it is fine with me. Mama always pray for your health baby.

So, here is my lil hero's face. I think he is just like Arsyad and his papa. Hehe.


On the left: Arsyad at 24 weeks and on the right is his lil brother at 32 weeks. :-)

Tuesday, September 27, 2011

Puding Marble

Feel like eating pudding, so I just made one. Very easy recipe from my sis. You should try too if you're running out of idea on what to prepare for dessert. Hehe. :-)


Bahan-bahan:-

- 1 agar-agar clear in a small packet 11g/12g
- 750ml air
- 1 cawan gula
- 1/2 tin susu cair
- 2 s/b butter
- 2 s/b tepung kastard
- 4 biji telur
- 1 s/k esen vanilla

Cara-cara:-

- Didihkan agar-agar, air dan gula sampai mendidih.
- Campurkan susu cair, butter, tepung kastard, telur n esen vanilla dlm bekas lain.
- Then masukkan semua bhn dlm agar2 yg mendidih td. 
- Kacau sampai pekat sikit.
- Marblekan ikut favorite color. I just use the chocolate emulco.
- Dah keras sikit masukkan dlm peti. Mkn sejuk2 seeeeddaaappp!! :-)

Selamat mencuba. :D

Monday, September 26, 2011

My Boboiboy..

His cute and cheeky face that always makes me smile. :-)









Love u baby.. :-)

Friday, September 23, 2011

Bagaimana Jika Anak Suka Memukul Dan Merampas Mainan Kawannya

Something interesting that I got from fb by Prof Dr Rozieta Shaary..

Ramai ibu bapa yang bertanya saya bagaimana hendak menangani anak yang suka memukul dan merebut mainan kawan-kawannya. Mereka menyuarakan kesalan di hati mereka akan perlakuan anak mereka itu. Malah ada yang mengambil jalan tidak mahu membawa anak mereka itu pergi ikut berziarah, kuatir dia membuat laku.

Telah lama saya mengkaji perihal ini dan ini adalah apa yang saya dapati:-

- ibu dan bapa kepada anak-anak ini tidak mengambil masa untuk menerangkan dengan jelas dan berkali-kali akan salahnya perbuatan itu. Contohnya, apa yang saya perhatikan, bila anak-anak ini merebut permainan kawan atau memukul kawan-kawannya, ibu atau bapa anak ini hanya sekadar melarang sambil lewa. Mereka hanya mengatakan ' Janganlah buat macam tu, tak baik...' dan kemudian membiarkan anak mereka terus bermain. Dan bila anak itu mengulang perlakuan itu, mereka melarang sambil lewa lagi. Mereka tidak mengambil anak itu ke tempat lain dan memberi fokus kepada anak itu dan menerangkan akan betapa salahnya perbuatan itu. Teguran yang mereka lakukan tidak bersungguh-sungguh. Malah ada juga keadaan di mana ibu atau bapa mengalah dengan 'tantrum' yang ditunjukkan oleh anak itu. Tidak mahu anak menangis, mereka memujuk balik anak itu. Ini menyebabkan anak itu menjadi semakin tidak jelas dengan apakah yang hendak diperbetulkan.

- Ibu dan bapa yang begitu garang dan memarahi anak yang berkelakuan seperti tadi dan melarang dengan begitu kasar dan menghukum dengan begitu berat. Anak itu pula dimarah dikhalayak ramai dan dikatakan degil. Barang mainan yang diambil olehnya daripada kawannya tadi dirampas kembali dengan kasar. Ibu atau bapa itu pula menunjukkan bencinya mereka kepada anak itu disebabkan kelakuannya. Kemudian memberi kembali barang mainan itu kepada kawan anak tadi dan memuji serta mengusap kawan anak itu di depan anak mereka. Kesannya kepada anak mereka ialah anak itu merasakan dia dibenci dan dia sememangnya jahat. Maka bila itu ada imej dirinya, maka itulah yang dia terus menerus lakukan.

- ketiga, ada juga ibu bapa yang memukul tangan anak yang masih sangat kecil apa bila anak kecil di bawah dua tahun itu mengambil mainan atau barang yang bukan miliknya. Usaha ini dilakukan bertujuan untuk mendisiplinkan anak itu. Namun, apa yang mereka tidak sedak usaha itu sebenarnya mengajar anak itu memukul dan berkasar. Kita mesti ingat ' tenaga adalah abadi dan tidak boleh dihapuskan - ia hanya boleh berubah bentuk!'  kemana agaknya tenaga marah itu pergi jika tidak kepada anak yang kononnya hendak didisiplin itu. Maka ia berubah bentuk dan menjadi peribadi anak itu!

Maka apakah yang hendak dibuat: -

Pertama, bila ini berlaku, anda sebagai ibu atau bapa minta maaf kepada ibu atau bapa kawan anak anda. Anda perlu faham, bila anak anda menyakitkan anak orang lain, ibu atau bapa anak itu juga terasa sakit. Namun, disebabkan mereka hormat kepada anda mereka tidak menyuarakan perekara itu. Oleh itu sebagai orang yang berhemah, tunjukkan hormat anda dengan acknowledge perkara itu dengan meminta maaf akan perkara itu. Kemudian, ambil anak anda dan dengan penuh kasih sayang dan tegas, anda terangkan perbuatan itu adalah salah. Ambil dia daripada tempat itu. Jangan bercakap kepada anak itu, atau berleter kepadanya, namun membiarkan dia meneruskan apa yang sedang dia buat. There must be a' cut-away' from the place.

Kata kunci di sini ada tiga iaitu minta-maaf, kedua cut-away dan yang paling penting beri penjelasan kepadanya dengan penuh kasihsayang dan tegas. Jika ada insiden dimana dia pernah dirampas mainannya dan dia menangis, kaitkan peristiwa itu. Contohnya, 'Sayang ingat tak masa kena rampasa mainan hari tu, rasa sedih tak? Macam tu juga kawan sayang rasa bila mainannya dirampas...' kemudian kondisikan dirinya seorang anak yang baik. Budak baik buat perlakuan yang baik. Merampas toys bukan perbuatan yang baik. Kemudian nyatakan betapa anda sayang akan dia dan anda tahu dia tersilap. Setelah dia faham, ajak dia minta maaf dengan kawan dia dan ibu bapa kawan dia.
Sebagai ibu bapa kepada anak seperti ini anda mesti sedar bahawa ibu bapa anak yang menjadi mangsa anak anda itu akan berasa dihormati perasaan mereka bila mereka nampak betapa anda berusaha untuk membetulkan salah laku anak anda.

Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian juga, jika anak anda merosakkan mainan kawannya, berusahalah mengajar dia meminta maaf dengan baik. Jangan pula mengherdik anak anda di situ, lakukan seperti yang saya katakan tadi. Selain itu, jangan membiarkan mainan itu rosak begitu sahaja dan balik selepas habis berziarah. Ambil initiatif untuk mengganti mainan itu atas dasar hormat kepada kawan anda. Dan apa yang lebih baik, involve anak anda dengan baik, contohnya jika dia ada menabung duit, untuk dia mengambil sedikit wang dia untuk membeli ganti kepada mainan yang dirosakkannya itu. Di sini anda boleh mengajar banyak perkara;-
1) Bahawa dia seorang yang bertanggung-jawab
2) Bila melakukan kesilapan dia akan berusaha membetulkan kesilapan itu
3) Membetulkan kesilapan adalah kelakuan yang terpuji
4) Dia menghormati harta orang lain
5) Oleh itu dia belajar menghormati dirinya
6) Dia faham, setiap perbuatan ada natijahnya. Maka untuk mendapat natijah yang baik, di membuat pilihan yang baik. Mak perlahan-lahan dia belajar bergaul dengan baik dan sihat dengan anak-anak yang lain.

Satu perkara yang hendak saya ingatkan ialah usaha ini mesti dilakukan berterusan dari anak itu masih di bawah 2 tahun sehinggalah perlakuan itu tidak wujud lagi. Lagi satu perkara yang ingin saya sebutkan di sini, bagi anak yang dibawah 1 tahun, perkara seperti ini tidak berlaku, namun, anda boleh menggunakan masa ini untuk mengajar mereka kelakuan yang baik melalui cerita-cerita yang di baca atau direka, nasyid dan lagu dan kata-kata yang membina karekter yang baik di dalam diri mereka.

InsyaAllah nanti kita akan membincangkan pula bagaimana pula jika anak anda sering menjadi mangsa barang dirampas atau dipukul oleh kawan-kawannya.

Keibubapaan bukanlah suatu yang mudah namun ia amat memuaskan jiwa bila melihat anak telah membesar menjadi anak-anak yang membanggakan.

The hard work is only now, but the rewards are more than a life time.

What To Pack In Your Hospital Bag

This is just a list from my experience for my own future reference. Hope it will be useful to you too.

Mommy:-

- Tops : preferably button in front, easy for breastfeeding
- Skirt or kain batik
- Towel
- Disposable panties
- Nursing bra
- Breast pad
- Slipper and socks
- Maternity pad
- Toiletries - toothbrush, toothpaste, shower gel, facial cleanser, moisturizer (just bring the traveling size pack)
- Snacks and milo 3 in 1 - nanti lapar je manjang.. hehe
- Breast pump and bottles 
- Handphone charger
- Camera

Baby:-

- 1 or 2 rompers
- 1 or 2 sleepsuits
- Mittens and booties
- Receiving or swaddling blanket
- Diapers
- Baby wipes
- Baby balm, baby lotion, minyak telon

I think that's all. Have to start put it all in the bag right away. :-)

Thursday, September 22, 2011

Getting Ready For Our 2nd Baby..

I didn't prepare so much for our 2nd baby arrival. Only buy few new rompers, towels, toiletries and small things only. Arsyad's newborn clothes still looks like new so I just use his. Alhamdulillah finally we managed to clear 2 of our drawers to put baby's clothes and 1 of them full already. Hehe. I still have to wash few more things and need to buy my items plak. Almost forgot about the breast pump and bottles, need to sterilize them first. Hopefully it can be done on time. :-)

newborn and 0-3 months clothes only..hehe


Just a reminder to myself, don't forget to clean up the maxi cosi carrier mama. Need to use that, once baby is out!! And prepare the hospital bag!! :D

Tuesday, September 20, 2011

Apam Rose

Made this apam rose last 2 days. I used to bake it in the oven, but this time around I tried to steam it. Luckily, it turns out well. Hehe. So, here is the easy peasy recipe:-

Ingredients:

- 4 eggs
- 1 1/4 cup sugar
- 1 teaspoon rose essence
- 1 3/4 flour (or self raising flour)
- red color

Method:

- Whisk the egg and sugar using the mixer smpai kembang. Klau pkai tgn, pukul sekuat hati. Haha
- Add in the rose essence
- Then, put in the flour and mix well
- Divide it into two colors 
- Apply some oil dekat loyang tu kay and marble la adunan tu. 
- Steam it for about half an hour. Make sure tutup penutup ngan kain yg bersih. 



Selamat mencuba. :-)

Monday, September 19, 2011

Aidilfitri 2011

This year, our family theme color is green. Both Arsyad and papa's baju melayu were ready made and we're very lucky, able to find the exact color and material. We bought Arsyad's baju melayu first at Jln TAR a week before Ramadhan, then we bought papa's baju melayu at PKNS, Shah Alam two weeks later. I was the one who is very happy coz both of them will wear the same color just like previous years. :-)

Btw, we didn't manage to capture lots of pictures coz we didn't bring our camera back. We just use the iPhone instead to capture all the moments together with our families. 

with my PIL

Our 1st day raya.. 


Our 2nd day raya and arsyad with the ultramans..

 Our 3rd day raya..susahnya nk amek gambar arsyad yg proper..

 1st day raya @ wan's house with all the cousins, aunties and uncles..

 My prince without songkok.. 

 Pagi raya, arsyad still moody but still want to wear his bj melayu, samping and shoe..

 Two of us.. oooppss, 3 of us.. don't forget my lil baby.. :-)

 awatla susah sgt nk stand still..sabo je la..

rest for a while..

 with my love..

org nk beraya, dia sibuk nk main ball..haha

 my 2 handsome boys.. love u both so much :-)
Next year will be 4 of us celebrating Aidilfitri, InsyaAllah.. Hopefully kita dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki untuk berjumpa di Ramadhan and Syawal akan dtg.. Till then, have a nice day.. :-)

Saturday, September 17, 2011

Arsyad Yang Funny..

I can't stop laughing watching this video. He took the songkok, wore it and then solat. He followed me solat Isya' after that till I finish recite the doa, then he kept back the songkok and sejadah at its place. Good boy. Hopefully he'll always be like this sampai besar. :-)

video

Thursday, September 15, 2011

My Babies..

Since I'm in a good mood today, I think I should blog about my babies. Not really in a very good mood, but its okay then, besides the "little parasite fella" that is still in our house. I'll story about that later, once I know it is captured.

I've had my pregnancy checkup last 2 days, and Alhamdulillah everything turns out well. The only thing that bothers me was my baby's weight. Since I came back from my hometown, I don't eat that much and I felt restless. The doctor said it is still normal but for 30 weeks pregnancy, 1.2kg is consider quite small. Hopefully I can eat more after this and gain more weight just like my 1st pregnancy. Anyway, I can't see my baby's face during the checkup coz my baby was like tengah sujud at that time. Bagus tol anak mama ni, dlm perut lagi dh start solat.. hahaha

Arsyad as usual, just ignore what the doctor did during the scan. He was so busy playing with the blocks. But at least he knew that there is a baby inside mama's tummy. Sometimes he'll kiss my tummy, sometimes he'll put some toys on my tummy and sometimes he'll poke my tummy too, depends on his mood. I was so nervous and a bit worried thinking on how he will react once he saw his little brother. Hopefully he'll be very excited and love his little brother so much. 

He is very demanding right now, always want us to pay full attention to him. Both of us tried our best not to scold at him, try to entertain him as long as we can. But of course at the end of the day, I'm the one who will feel very exhausted. 

Okay, enuff for today. Here are Arsyad's latest picture. His cheeky and handsome face that always make mama smile. Hehe..




Thursday, September 8, 2011

Salam Aidilfitri

I hope it is still not too late to wish all the Muslims Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin. This year, we managed to go back to our hometown for 12 days. And Arsyad is the one who is very excited playing with his cousins. 

Here are some pictures of us on our 1st day of raya. InsyaAllah will update more soon when I got time. :-)


Arsyad refused to smile and wear songkok..  

with my mom and dad.. 

© 2011 My Beautiful & Lovely Life, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena