My Beautiful & Lovely Life

+m o t h e r h o o d | l i f e h o o d | c h i l d h o o d | k i t c h e n h o o d | m a m a h o o d | w i f e h o o d | s e l f h o o d | m u s l i m h o o d | f a m i l y h o o d

Saturday, August 28, 2010

Warkah Ibu untuk Anak

Warkah seorang ibu buat anaknya yg mempunyai masaalah rumahtangga dgn suaminya

Inilah laluan CINTA Anak ku, Memang indah menjadi isteri yang dicintai suami. Inilah yang menjadi impian para isteri. Tetapi indah bukan menjanjikan tenang, bahagia apatah lagi keselamatan yang kekal, anak ku.

Kerana itulah ibu berani berkata bahawa jika cinta suami gagal kau perolehi, bukan bermakna tertutupnya pintu bahagia di dunia ini.

Apatah lagi, kebahagiaan yang kita burui adalah kebahagiaan yang kekal di Akhirat nanti.

Memanglah hebat, jika suami isteri saling cinta menyintai. Tetapi apabila berlaku tidak saperti apa yang kita mahu, pasti ada sesuatu yang ingin diberikan oleh Allah kepada mu.

Anak ku, Bila engkau memandang segalanya dari Allah; yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sebab sakitnya hati mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusah-nyusahkan hidup mu...pasti akan damailah hati mu. Kerana, masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia.

Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, pecahnya hati mu...tapi mungkin itulah yang Dia mahu. Kerana Dia tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan Nya.

Anak ku, Mungkin benar, perkahwinan ini memang bukan atas pilihanmu sendiri, tapi bila ia telah berlaku, hakikatnya itulah pilihan yang Allah mahu untuk mu.

Ibu ayah mana yang tidak mahu melihat anaknya bahagia. Tapi, terlalu banyak perkara berlaku diluar jangkaan kita sendiri...cuma yang mahu ibu ingatkan anak ku, perkahwinan atau suami bukanlah matlamat akhir hidup kita. Ia hanyalah alat untuk kita merebut keampunan dan keredhaan Illahi.

Anak ku, Sesuatu yang kita tidak mahu cintai kadang-kadang begitu dicintai oleh hati.

Sebaliknya kadang-kadang kita terlalu ingin dan mahu cintakan sesuatu, tapi hati menolak.

Hal ini adalah takdir yang kita sendiri pun tidak boleh mengawal dan menentukannya, walau siapa pun kita.

Tapi ia bukan sesuatu yang perlu engkau kesalkan anak ku..sedangkan sikap kita yang tidak mencintai Allah pun sering kita berikan maaf, walau ia satu kesalahan yang lebih besar, mengapa pula sikap suami ini begitu payah untuk kita terima? Inilah kita anak ku.

Terlalu mudah sakit bila hak kita terabai, sedangkan bila hak Allah terbiar, hati tidak tersentuh langsung.

Anak ku, Allah sayang pada mu. Dia mahu engkau juga sayang dan cinta padaNya.

Kerana itulah diberiNya kesusahan pada perasaan mu. Dia mahu engkau berpaling dari cinta sementara yang amat engkau burui itu...kepada cinta mutlak yang maha agung lagi indah.

Tidakkah engkau rasa hati mu sekarang lebih lunak untuk mengingati Allah, jika dibandingkan dulu? Bukankah ini satu nikmat anak ku? Maka, janganlah disia-siakan peluang ini dengan sungutan dan rasa tidak redha mu...

Anak ku, Jika, dalam pada engkau tahu suami mu tidak mencintai mu tetapi engkau masih mampu memberikan khidmat terbaik padanya, mendoakannya, maka itulah bererti bahawa engkau memang bersungguh-sungguh untuk memburu cinta Illahi.

Jika tidak, derita mu itu hanyalah derita yang lahir dari nafsu tercabar. Ia tidak ada erti apa-apa anak ku, dan tidak layak untuk mendapat simpati...

Anak ku, Suami mu itu walau dipegang sekuat-kuatnya atau dipeluk seerat-eratnya namun dia tidak akan kekal, hidupnya ada batas dan akhirnya dia akan pergi daripada mu.

Suatu masa nanti engkau akan tetap kehilangannya. Kerana itu, selagi terbuka peluang untuk engkau merebut pahala sabar, redha dan syukur ini, rebutlah anak ku.

Dan jika sakitnya terlalu menusuk, bagaikan menghiris hati mu, datanglah pada Allah untuk mengadu dan merayu.

Katakan, bukan engkau tidak redha, tapi engkau adalah hambaNya yang terlalu lemah.

Mohonlah pimpinan dan kekuatan dariNya...jika belum Dia mahu mengangkat derita itu, maka mintalah derita itu menjadi sebab untuk engkau terus berada dalam perhatian dan kasih sayangNya.

Ingatlah juga anak ku , bahawa mungkin ini juga satu hukuman untuk mu. Hukuman pada dosa-dosa yang tidak bersungguh-sungguh kita memohon keampunan daripadaNya.

Dengan datangnya ujian ini, moga kita akan sedar dan insaf sendiri. Sedar yang kita hanyalah hamba yang layak dihukum apa saja olehNya. Supaya kita datang kepadaNya, merayu-rayu meminta ampun pada kesalahan kita selama ini dan meminta ketenangan abadi yang hanya Allah sahaja boleh memberikannya.

Anakku, Doakanlah terus untuk suami mu. Dan doakan juga untuk diri mu sendiri. Engkau sedang melintasi satu jambatan yang pendek tapi sulit, untuk pergi ke satu mahligai yang kekal abadi dan bahagia yang hakiki.

Berbaktilah sesungguh hati padanya, yang telah Allah tentukan sebagai suami mu. Dan hasilnya jangan kau tuntut darinya anak ku, tapi nantikanlah ia di Akhirat yang kekal abadi.

*******************************************************************************

Doalah utk org tua kita..

Rasulullah SAW pernah bersabda :

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada 
  )".......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi SAW :

" Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK  selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang 
   tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:

- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah 
  tiada )

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepada kedua ibu bapa 
  (hidup atau mati)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah SWT
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ....tadah tangan dan Bayangkan wajah kedua orang 
  tua kita , termasuk guru2 Kita dan mereka2 Yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2  
  bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki Oleh Allah SWT.

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... .. . Cuma jangan lupa Doakan ibu bapa kita setiap 
  hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita Dapat dari Allah (e..g. 
   makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
   InsyaAllah
   Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah ,

- rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM, STPM, IJAZAH dsb nya.....tapi dengan hati yang tulus ikhlas  
  dan doa kita untuk ibu dan bapa kita.....Mari kita Cuba . Allahhuakhbar. .

Bila2 masa kita boleh angkat tangan dan berdoa untuk kedua orang tua kita, waktu bangun pagi, dipejabat, waktu makan siang, pagi, petang, siang atau malam, dimana saja, (tidak termasuk diwaktu solat lima waktu)

Caranya :

'YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkanlah rezeki mereka, panjangkan lah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Aminn yarabillialamin. ..." (Doa ini untuk orang tua kamu yang masih hidup)

Untuk yang sudah meninggal :  "YA ALLAH YA TUHANKU, ampuni lah segala dosa2 orang tuaku, tempatkanlah bapaku / Ibuku ditempat orang2 yang beriman.
  
 Hadis Nabi s.a.w, dalam hal agama dan kepatuhannya, kita mesti sentiasa melihat mereka yang lebih dari kita, agar kita terus berusaha..
Manakala dalam hal keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat mereka yang kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur dan tidak dijangkiti penyakit tamak. -  Riwayat At-Tirmidzi

Friday, August 27, 2010

Kesilapan Kerap Muslim di Bulan Ramadhan

by Ustaz Zaharuddin Abd Rahman


Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif 'mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.
Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :-
 
1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu.. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).
Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : 'sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu' (Riwayat al-Bukhari)
 
2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam . Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. 'Sahur' itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)
 
3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain . Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : ' dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar' (Az-Zariyyat : 18)
يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة
Ertinya : 'Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :' Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu' ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)
 
4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih . Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya 'Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam'. (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.
 
5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa . Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, 'ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi 'kurus kering' pastinya.
 
6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih . Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.
 
7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah . Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, 'Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat'. (Riwayat al-Bukhari)
 
8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.
 
9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat . Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)
 
10) Menganggap waktu imsak sebagai 'lampu merah' bagi sahur . Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah 'lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md 'Uqlah, hlm 278)
 
11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat . Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.
 
12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram , samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.
Nabi Muhammad menceritakan :-
ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ
Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)
Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.
 
13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka . Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-
ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم
Ertinya : 'Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi' ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.
إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد
Ertinya : 'Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak' ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih) 

Renung-renungkan dan selamat beramal.. :-)

Wednesday, August 25, 2010

Zenzi Beauty Centre - Sothys Dealer

Owh... Finally I managed to do my facial treatment today.. It has been so long since my last treatment, which is 2 years ago just before I got married.. :P So today I had my facial treatment at my usual place, Zenzi Beauty Centre at Uptown, Damansara..  Luckily the owner, Peggy still remember me and of coz all my sistas.. :D



She suggested the hydration O2 treatment, which I think their latest promotion at the moment.. The normal price is RM390.. They have promotion now for the 1st trial which is RM290.. The treatment is basically for hydration, energizing your skin and make your skin glowing and brighter.. Overall, I love the way my face feel after the facial session!! Very refreshing!! Fairer!! Cool!! And soothing!!

I love the way they massage my eyes, shoulder, head, face and also leg.. Yeap!! Kaki pon diaorg urut.. Very relaxing!! And I slept all the way till the end except during the extraction part.. Hehe.. I can't remember when was the last time I feel so relax like this.. So, I'm definitely will go there for the next treatment.. :-)

p/s: Thanks hubby and sis for the treat.. Love u both.. :D

Thursday, August 12, 2010

My First Day Ramadhan

Tup tup arini dah masuk hari ke-2 kita berpuasa. Alhamdulillah, yesterday I managed to berpuasa sampai waktu berbuka. I know it was easy for some of you guys, but not for me. I'll feel tired and sometimes rasa nak pitam especially around 3 to 5pm. And kadang2 bila time berbuka pon dah tak larat nk telan ape2. Alhamdulillah I managed to get thru those times. 

This year, is my 3rd year fasting with my beloved hubby and 3rd year also with my lil one (tapi 1st year tu Arsyad still dlm perut mama..hehe). During my pregnancy, I dun have any problem berpuasa. Oooppss~ ade jgk tinggal puasa 4 hari coz sgt2 tak larat sampai tgn pon terketar2, rase mcm dh low blood pressure. Coz of worried about my baby, so I berbuka. What to do kan. But, Alhamdulillah takde la tinggal puasa byk sgt. 

And then last year was my 2nd year, and it was much more challenging than the previous year coz I was fully breastfeeding him. He was 9 months old at that time. Alhamdulillah I puasa penuh that year coz I still tak period at that time. At first I thought its gonna be tough to go thru all day long without eating anything. First few days maybe a bit challenging, but then you'll get use to it. Just dun forget to wake up for your sahur, drinks a lot of water during the night and sahur and eat a lot of kurma. It really helps. At that time, my son will ask for milk one in 2 hours time. So, just imagine berapa litre my body needs water. 

So this year, baru 2 hari so takle nk ckp sgt. Still challenging with this 1 and 1/2 month old boy. I'm still breastfeeding him and mind you, he still drink a lot of milk coz he doesn't eat much. And, much more tiring coz running here and there playing with him. Alhamdulillah, day one is over. And Alhamdulillah also, I'm able to recite Al-Quran without any interruptions from my boy. He is really behave everytime I wanna perform my solat and recite the Al-Quran. So, harap2 bley khatam at least once in this Ramadhan and hopefully I can perform my tarawikh as well. So far so good. 

Being a stay at home mom is quite challenging when it comes to Ramadhan. I still can remember, during my working days few years back, I didn't feel hungry at all (dahla tak sahur) and time flies really fast. Sedar2 dah balik keje, then nak berbuka. Skrg rase mcm lambat je masa berlalu (tahun lepas I rase mcmtu this year tak dah sbb Arsyad dh besar, so byk main2 ngan dia..hehe). But then the thing that I love is, I have lots of time to muhasabah diri, do more Ibadah and I really appreciate the Ramadhan itself. Alhamdulillah, syukur :-)

Tuesday, August 10, 2010

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Di kesempatan ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan salam ramadhan kepada semua muslimin & muslimat.. Semoga Ramadhan kali ini disambut dgn penuh keinsafan dan jangan lupe tingkatkan ibadat kita di bulan yg mulia ini.. Semoga segala doa dan ibadat kita diterima Allah S.W.T.. Ameen..


And, Arsyad pon dh start practice pkai kopiah.. Nak solat tarawih jgk.. :-) Hehe..

tgk papa pkai kopiah, dia pon nk pkai jgk.. :D

ustaz arsyad.. hehe.. tp pkai sleeveless.. haha


look at me.. :)



Selamat berpuasa semua~ :-)

Friday, August 6, 2010

Understanding Your Skin

Just wanna share this interesting info about our skin, so that we can take a really good care of it.. This article is basically tell us what are the causes that make our skin to be oily, dehydrated or sensitive. So, when you know why, then you can actually find the correct way to protect it. :-)



Our skin is our first line of defence against dehydration, infection, injuries and extremes of temperature. It combines strength with elasticity to help resist knocks and shocks. The skin can be up to 5m thick but this varies over the body. The thickest areas are the palms and soles and the thinnest are the eyelids - just 0.3mm thick.

Our skin is made up of layers - and upper layer of epidermis, and a lower layer of dermis. Below the dermis is the subcutaneous layer, containing fat and connective tissue, which shapes and cushions the body. 

The epidermis

The top layer of the epidermis are made up of dry, tightly knit cells filled with keratin, a fibrous protein (also found in hair and nails) that protects the skin and stops it drying out. These cells can absorb about 5 times their weight of water and swell to 3 times their original thickness.

The epidermis works ceaselessly to regenerate itself. The cells are born in the lowest layer of epidermis and migrate upwards for about 2 weeks, during which time they flatten out and die. Eventually, the upper layer of dead cells is shed from the surface. 2 to 3 billions of skin cells are shed everyday (they make up a substantial percentage of household dust).

The spaces between the epidermal cells are packed with natural fats (lipids). These fats help the top layer of dead skin cells regulate natural water loss. If they are removed by harsh soaps or detergents, or damaged by sunburn, the skin losses some of its ability to retain water and easily dries out.

The dermis

The base layer, the dermis, is mainly composed of a network of protein fibres; collagen and elastin. Collagen gives skin its strength and elastin keeps the skin supple and resilient. Collagen and elastin fibres are damaged by the effects of ageing, free radicals, pollutants, such as tobacco smoke and UV light.

By the age of 40, almost half the elastin present at birth is lost, resulting in lines, wrinkles and thin, sagging skin. The dermis houses the hair follicles, from which new hair is made and sensory nerve receptors, responsible for the sense of touch, heat, cold and pain. It is also rich in tiny blood and lymph vessels to provide oxygen and nutrients for cell growth and repair and removes wastes.

Sweat and oil glands 


Within the dermis are the sweat and sebaceous glands, whose secretions reach the surface through tiny openings or pores. Sweat glands mainly regulate temperature.

Sebaceous glands produce an oily secretion called sebum, which lubricates and waterproofs the skin and helps prevent moisture loss. Sebaceous glands are most concentrated on the scalp and face - particularly around the nose, cheeks, chin and forehead; hence these are usually the oiliest areas. Sebum production can increase temporarily during stress, before your period and around the menopause. As we get older we tend to produce less sebum and the skin becomes drier.

The acid mantle


Skin and hair are protected by a thin sticky fluid, the acid mantle formed from sebum, sweat and acidic secretions produced by skin 'good' bacteria such as Staphylococcus epidermis. The acid mantle created a hostile environment for 'bad' bacteria, which prefer an alkaline environment.

Any disruption to the acid mantle - e.g. : excess sunlight, poor diet, alkaline skin products and harsh soap - interferes with the protective outer layer of the skin and strips away the acid mantle. This leads to dehydration, roughness and irritation. Skin is left defenceless and susceptible to microbial invasion.

The normal acid mantle for skin and hair has a pH between 4.0 and 5.9. Once the pH rises above 6.5, bacterial invasion increases dramatically. Excess sunlight, poor diet, excessive sweating and strongly alkaline skin/hair products, soap or detergents can easily strip away the acid mantle. Citric and lactic acid are often incorporated into personal care products to help lower their pH and make them 'pH balanced'.

Source

Arsyad and Lightning McQueen


One of Arsyad's favorite movie is Cars, and his favorite of coz Lightning McQueen. His papa did buy him the McQueen car toy and he was so damn excited about it. Nak tido, nak mandi, Lightning McQueen mesti  ada kat tangan. Hhhaaiishh~ But then, the Lightning McQueen was gone. I think he accidentally dropped it at the Giant, during our groceries shopping. 

McQueen dlm kenangan.. hehe

Since then, we didn't buy another McQueen for him coz he already has lots and lots of cars. Till papa saw something when we went to Carrefour, Kota Damansara. At first, I didn't bother to go inside the shop and look at it. But then pikir2 balik, layan je la. haha. Papa did ask the sales person whether they had any Cars character instead of Thomas, Bob the Builder, Mickey Mouse and lots more. They simply said no, tapi belek-belek ade plak. Nampak sgt tak tau main jwb je takde. Even Arsyad excitedly shouted "car, car" when he saw Lightning McQueen. hehe.

It is not a toy.. just a small carpet.. hehe



We put it in our room first coz he rarely wanted to play in his room. He likes to play with this McQueen. Siap baring kiss2 lg McQueen tu. And sometimes when he wanted to go out, he will say good bye to it. It was so damn funny. Hahaha. Kadang2 taktau la ape dia ckp ngan McQueen tu. Siap tunduk2 and tunjuk kat McQueen the toy yang dia pegang. :-)

lompat-lompat tgk cars..

abaikan brg2 yg bersepah tu yer.. :P

Thursday, August 5, 2010

Scary or Funny???

Watch this.. Is it funny to you or scary?? Hahaha.. Giler psiko minah tu.. mcm cite Ju-On pon ade..



Macam-macam manusia dlm dunia nih.. hehe

Mari Conteng-Conteng..

It was quite some time I didn't do any coloring or scribbling activity with my lil one. I'm totally forgot about it. Coz the last time I let him do it, he was over doing it. I don't want to scold at him, so I just kept the drawing block and pencil colors in the drawer. I was so damn tired to say the same thing everytime we did the activity; "Arsyad, jangan baling.. put it back here", "Arsyad, do it on the paper,  not on the floor", "Arsyad, don't put it in your mouth".. Semua ada JANGAN, DON'T and NO. Sabar je la kan. Nak buat camane, kdg2 automatic kuar dari mulut. hahaha.

Btw, tonight I'm giving him the opportunity to play with the color pencils and drawing block. Do whatever he wants as long as he didn't color it on my wall. He was so damn excited when I took it out from the drawer. Siap clap his hands, jumping all over the place and talking excitedly eventho I didn't understand a single word. Haha. I become excited too when looking at his cheeky and happy face. So, we did the coloring together. He picked one color then start coloring and scribbling. Then, I'll tell him what was the color. The activity went well just for few minutes. Haha. Then he started to throw all the color pencils, but then pandai plak put it back in the box. Ape-ape la arsyad, janji u have fun kay baby.. :-)

try to take out the color pencils..

tak main kuarkan satu2, kuarkan byk trus..haha


then color..owh he love to sit on the paper..

style baru pegang pencil..haha.. if u can see his face tgh excited..haha


cubaan tuk masukkan dlm mulut..tp mama tgk so buat2 tiup.. haha


merajuk coz mama just tunjuk signal NO..


He loves this color pencils more than LUNA one, just bcoz of the mickey mouse..


hasilnya..


some of his arts.. hehe


Lain kali kita buat lg kay sayang.. :-)

Tuesday, August 3, 2010

Murid Yang Kurang Ajar!!!

Patut kena pelempang Jepun tahap gaban budak ni.  How rude students this days huh.



p/s: uploaded by mr hubby.. huh~

Sunday, August 1, 2010

New Batik Stock

Check out our new collections of Batik Terengganu. Only at Seri Batik Gallery.

Special price for our return customers.. :-)



© 2011 My Beautiful & Lovely Life, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena